Kwaliteit en klachtenregeling

WeightWorks streeft continu naar het verbeteren van de zorg om elke patiënt veilig, zorgvuldig en professioneel te behandelen. Op deze pagina geven we je inzicht in ons kwaliteitsbeleid en de manier waarop we omgaan met klachten en -bijna- incidenten. Wij zien klachten als een kans om te leren en onze zorg verder te versterken. Op deze manier kunnen we garant staan voor kwalitatieve, patiëntgerichte zorg.

Kwaliteit van onze zorg

Bij WeightWorks vinden we goede en veilige zorg heel belangrijk. Daarom werken we elke dag aan het verbeteren van onze zorg met behulp van externe keuringen en de feedback van onze patiënten. Zo zorgen we ervoor dat patiënten zich goed geholpen voelen én dat de zorg blijft voldoen aan hoge kwaliteitseisen. Hieronder lees je hoe we dat aanpakken in 7 onderdelen:

1. Beleid kwaliteit van zorg

De afdeling Kwaliteit maakt duidelijke richtlijnen (plannen) over hoe goede zorg eruit ziet en hoe WeightWorks dit op alle gebieden kan uitvoeren. Die regels gaan bijvoorbeeld over veiligheid, tevredenheid van patiënten. We voeren dit beleid continu uit en blijven het steeds controleren.

2. Kwaliteits metingen en controles (audits) WeightWorks

We controleren regelmatig hoe we te werk gaan en wat de resultaten zijn. Dat gebeurt met vaste metingen en zowel interne als externe controles (audits). Zo kunnen we ons aan alle belangrijke regels houden en onderzoeken we op welk gebied we nog kunnen verbeteren. Dit helpt ons om de kwaliteit van onze zorg steeds beter te maken.

3. Training en opleiding van medewerkers 

De afdeling Kwaliteit vindt het belangrijk dat alle medewerkers weten wat goede zorg is. Daarom volgen medewerkers regelmatig trainingen of cursussen om hun vaardigheden te verbeteren.

4. Werken aan verbeteringen van onze zorg

Bij WeightWorks blijven we altijd kijken hoe dingen beter kunnen. De afdeling Kwaliteit gebruikt daarvoor de PDCA-cyclus: plannen, doen, controleren en verbeteren. Deze werkwijze passen we steeds opnieuw toe.

5. Klachten en incidenten

Klachten, (bijna-)incidenten of signalen worden serieus genomen en zorgvuldig behandeld. WeightWorks behandelt al deze klachten, incidenten of signalen, met als doel herhaling te voorkomen en de zorg continu te verbeteren. Transparantie (openheid) en zorgvuldigheid staan hierbij voorop.

6. Tevredenheid van patiënten

We vinden het belangrijk om te weten wat patiënten van onze zorg vinden. Daarom vragen we regelmatig om hun ervaringen bij WeightWorks. Die informatie gebruikt de afdeling Kwaliteit om te kijken wat goed gaat en wat beter kan. 

7. Keuringen en certificaten

De afdeling Kwaliteit zorgt ervoor dat WeightWorks regelmatig gecontroleerd wordt door andere organisaties. Dit gebeurt tussen de 1 en 3 jaar steeds opnieuw. We worden bijvoorbeeld getoetst op ISO9001, IGJ-toetsingskader particuliere klinieken, hygiëne, heelkunde, anesthesie, KEW-straling, convenant medische technologie. ISO 9001 is een wereldwijd erkende norm die helpt om de kwaliteit binnen een organisatie goed te organiseren en steeds te verbeteren. Het zorgt ervoor dat producten en diensten betrouwbaar zijn en aansluiten bij de wensen van klanten en regels van de overheid. Deze onafhankelijke controles helpen ons om nog beter te worden en geen blinde vlekken te houden.

ISO Keurmerk WeightWorks Bariatrie Kliniek Nederland

Klachten & Incidenten regeling

WeightWorks heeft conform de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) een klachtenregeling vastgesteld en heeft een externe en onafhankelijke klachtenfunctionaris beschikbaar. Ook zijn we aangesloten bij een erkende geschilleninstantie. Hieronder leggen we uit wat je kunt doen wanneer je ontevreden bent.

Klachtopvang

Je meldt en bespreekt je klacht met de medewerker op wie je klacht betrekking heeft of zijn/haar leidinggevende. Voor jou kan het goed zijn daarbij het volgende in gedachten te houden:

  • Reageer zo snel mogelijk
  • Wanneer het iets is dat niet snel kan worden afgedaan: vraag een gesprek aan; probeer eventueel al van te voren je klacht kort en krachtig op papier te zetten en aan ons te overhandigen
  • Probeer te bedenken wat je met het gesprek wilt bereiken
  • Je kunt natuurlijk altijd iemand meenemen ter ondersteuning

Door met elkaar te praten en naar elkaar te luisteren komen we hopelijk snel tot een oplossing.

Klachtbemiddeling/behandeling door de klachtenfunctionaris

Heeft de klachtopvang je onvrede niet weg genomen of wil je rechtstreeks (zonder klachtopvang) een klacht indienen? In dat geval kun je terecht bij onze externe klachtenfunctionaris. Deze kun je bereiken via het Centraal Bureau voor Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ):

CBKZ t.a.v. klachtenfunctionaris WeightWorks
Antwoordnummer 570
4200 WB GORINCHEM
E-mail: klachten@cbkz.nl
Tel. 0183-682829

De klachtenfunctionaris kan op een laagdrempelige en informele wijze bemiddelen bij jouw klacht. De klachtenfunctionaris is onpartijdig en onafhankelijk en kan jou ook meer vertellen over de klachtenprocedure en eventuele vervolgmogelijkheden. Het doel van de behandeling door de klachtenfunctionaris is om samen met de organisatie tot een oplossing te komen voor je klacht.

Geschillencommissie

Het kan voorkomen dat je het niet eens bent met de wijze waarop je klacht is behandeld of dat je ontevreden bent over de uitkomst daarvan. In dat geval is er sprake van een geschil en kun je dit geschil aanhangig maken bij de Geschillencommissie Kleinschalige Zorgaanbieders waarbij wij zijn aangesloten. Voor meer informatie hierover verwijzen we je naar de website: www.klachtenregeling.nl.

Wil je meer weten?

Deze informatie geeft een antwoord op de belangrijkste vragen over je klachtmogelijkheden. Voor een uitgebreid antwoord verwijzen wij naar ons klachtenreglement. Deze kun je opvragen via info@weightworks.nl o.v.v. Toesturen klachtenreglement of via de klachtenfunctionaris. Hier zijn uiteraard geen kosten aan verbonden.